måndag 16 september 2013

Vilken bra helg

Vi bestämde oss för att stanna hemma i helgen och fixa lite på huset.

Vi har haft några som klippt gräset men eftersom de kunde dyka upp lite när som helst och missade de dagar de sagt att de skulle klippa och dessutom skrapade sidan på den fin-fina bilen som står i trädgården så tänkte vi byta. Så efter att de fått sparken letade vi lite men hittade precis ingenting. De som verkade bra svarade inte i telefon och de som inte verkade så bra försökte vi inte ens ringa. Så vi (läs Tom) skulle klippa själv. Gräsklipparen har stått still i några år och gräset hann bli ganska högt innan vi kom igång med det där så det har varit halvklippt ett tag men i lördags funkade det ganska bra.

Jag fixade till städskrubben inomhus under tiden. Hade tänkt måla om där inne och sätta in nya hyllor men de som finns där funkar tillräckligt bra så det enda jag gjorde var att städa upp, lägga nytt golv och organisera det lite grann.
Under tiden som Tom flyttade verktyg och maskiner till altanen hjälpte jag till att klippa lite. Jag tror inte jag höll på mer än 10 minuter och jag var helt slut. Jag förstår att han fick lite värmeslag...


Det var så länge sen jag la in golv att jag inte trodde jag skulle komma ihåg hur man gjorde. Två av de tre små projekt jag skulle fixa var dessutom  i dörröppningar och det är det absolut värsta. Det tog säkert 95% av tiden. Resten var klart på några minuter.
En ganska suddig bild men det blev ganska mycket finare med det här golvet istället för den gamla linoleum-mattan.
Och nu är det lite bättre ordning där också.


Före. Inga lister och inget golv.

Efter. Nytt golv och nya lister. Snett och vint är det men väggarna är byggda så :(
Jag skulle klippa Toms hår också. Han hade kopplat in maskinen för att ladda den och trodde den var klar, men det var den inte riktigt. Det tog tre försök och flera timmar att bli klar. Mitt i, när han såg ut som Jokern ungefär med stora tussar på sidorna, så åkte vi och handlade. Snyggt.
Desto bättre var det att spara $59. Kuponger är bra. Och reapriser på vin.

Det är ju nästan höst här nu så jag lagade Guinnessgryta. Fruktansvärt gott. Och fin gryta med.


Tydligen börjar hösten nu i helgen. Men den 1:a september är sommaren över. Så vad är det nu egentligen?

Igår kväll skulle jag damma av sängstommen lite, tyckte det såg ut som att det låg lite skräp eller damm på kanten. Det var visst ett litet jack så jag skar upp handen. Det gör inte så ont egentligen men det är oerhört opraktiskt att ha ett sår över hela handen.


Det känns som att vi gjorde saker hela helgen och i lördags hann vi inte ens äta. Men det blev inte så mycket mer än att avsluta alla golvprojekt i huset, städa upp i trädgården så att inte grannarna går och svär bakom stängda dörrar...
Just det. Vi tonade ju rutorna på den nya lilla bilen. Tydligen lite för mörkt för att det ska vara helt lagligt så jag måste komma ihåg att veva ner rutan om jag blir stoppad av polisen. Nu kommer jag vara extra paranoid när jag ser polisbilar, vilket är hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar