måndag 2 november 2015

2:a november 2015

Jag hinner inte med! Jag skulle kunna mobilblogga i och för sig. Jag får nog göra det.
Vad har hänt sen sist då? Jag har provat mina ringar. De passade inte. De gick på ganska lätt men fingrarna började svullna upp på en gång, så jag fick inte av dom. Men väldigt mycket våld och vaselin fick jag av en ring. Jag gav nästan  upp när den var halvvägs, övre delen av fingret var mörkblått och den undre kritvit. Men jag tänkte att det inte blev bättre av att den satt fast på mitten så jag fortsatte. Efter det svullnade fingret ännu mer och när jag skulle försöka få av nästa ring gick det inte alls. Och ju mer jag försökte desto mer svullnade fingret. Jag försökte (redan innan) med att linda tandtråd runt fingret, hålla det i isvatten, hålla det högt. Ingenting hjälpte. Till slut fick jag panik och bad Tom komma hem så att han kunde ta hand om Elsa medans jag fick ringen avklippt. Dessutom visste jag inte hur väl jag skulle kunna köra eftersom fingret hade börjat pulsera på grund av strypt blodflöde.


Vi åkte till inte en, utan tre brandstationer innan vi hittade en som inte var tom. Jag hade fortfarande pyjamas på mig. Prioriteringar. Elsa var påklädd och mätt i alla fall. Hon sov sig igenom alltihop.

Vi var hos tandläkaren på kontroll. Jag har gnisslat sönder två tänder så jag ska tillbaka på onsdag och fixa till dom. Gulp. Ser inte fram emot det alls. Tom tar ledigt från jobbet och hänger med med Elsa. Han skulle egentligen jobbat hemifrån och stannat hemma med henne men man får inte mycket gjort när hon är missnöjd, och vi har inte tränat med flaska nåt mer.

Elsa har hunnit bli två månader.


Hon ler och skrattar till och med ibland. Äter mest hela tiden och sover ganska bra på nätterna. Har vuxit ur alla kläder i 0-3m/56 sedan ett par veckor tillbaka.

Hon var på sin tvåmånaders-koll också. 83:e percentilen i längd och 40:e i vikt. Lång och spinkig. Hon fick sprutor som hon inte brydde sig så hemkst mycket om och ett vaccin mot rotavirus som hon fick oralt. Sköterskan lyckades spruta det rakt ner i halsen på henne så hon kaskadkräktes resten av tiden vi var där. 

Vi var på en träff i området, en pot luck i klubbhuset. Det var väldigt högljutt och inte särskilt roligt faktiskt. Trevliga människor visserligen, men det var för högljutt för att ens kunna prata. Vi träffade en liten kille som är två veckor äldre än Elsa i och för sig. Alltid kul att det finns andra barn i samma ålder i området.

Det finns dåligt med Halloween-outfits till så här små barn så jag hade inte skaffat nån. Men vi hade något hemma som fick duga.


Hon är ju inte så medveten om vad som händer ändå.

Vi ställer ju om till vintertid en vecka efter Sverige så vi gjorde det i helgen. Det går väl ganska snabbt att anpassa sig men den här veckan blir lite körig på kvällarna. Elsa brukar bli trött vid sju-tiden i vanliga fall och Tom kommer hem från jobbet vid halv sex. Så nu har vi ungefär en halvtimma på oss att få middagen färdig, äta och eventuellt bada Elsa. Stressigt värre. Kanske ska sänka ambitionsnivån på maten ett tag. Fryspizza är inte helt illa det heller.

Klockan är nio och jag är trött. Så jag går och lägger mig. För att jag kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar