tisdag 24 november 2015

Passansökan

Vi åkte till probate court idag för att ansöka om pass till Elsa. Var ute i god tid för att slippa trafik och för att Tom inte skulle bli allt för sen till jobbet. Så långt var allt väl. Men när vi kommer fram till luckan ser vi att de bara tar checkar eller money orders. Och vi hade inga med oss. Jag brukar ha checkboken i väskan men numera slänger jag bara i plånboken i skötväskan. Det kanske hade gått fortare att gå till en bank och skaffa en money order (två egentligen, eftersom man betalar två olika instanser. US departement of state för passet och probate court för handläggningen) men Tom åkte hem och hämtade checkar och jag och Elsa stannade kvar. Jag tänkte få henne att sova men de renoverade entrén så det var lättare sagt än gjort i det oväsendet. Men vi slapp åtminstone kommentarer och offentlig amning. Alltid något.  Under tiden kom en familj på fyra personer och skulle ansöka om pass men de hade inte heller några checkar med sig. De valde att skaffa money order och kom tillbaka en minut före Tom. Så nu fick vi stå i kö också. 
Väl framme visade det sig att Elsas birth certificate var felaktigt. De hade satt Burns som mitt maiden name/birth bame (oklart vilket de ville ha, i mitt fall är det ju inte samma sak). Jag vet inte om det här kan göra att passet inte blir godkänt men hon tog alla papper och tog betalt i alla fall. Jag hoppas det går igenom för det skulle svida att betala ytterligare $105. Man skulle kunna tro att de kunde fixa till misstaget där, eftersom vi var på probate court där de utfärdar birth certificate men vi skulle kontakta sjukhuset. Jag vet att Tom fyllde i det rätt för han kämpade med att få plats med alla namn på det där formuläret, så det måste vara sjukhuset som gjort fel. Så nu får vi väl prata med dom. 
Vilken tur att vi skaffade 10 kopior av det där dokumentet. Med fel namn. 

Allt det där före 9:30 på morgonen.  

Lite roligt var det kanske att kvinnan i luckans mamma var från Sverige och hon hade släkt i Skåne och Uppsala. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar