onsdag 24 juni 2015

Takfläktar

Vi valde bort takfläktarna när huset byggdes. Jag tror vi fick ca $150 tillbaka per fläkt för de som ingick. Vilket inte är illa alls med tanke på att vi sett precis samma fläktar (de installerade ett par ändå av någon anledning, kan inte komma ihåg varför) på Lowes för cirka $30.
Jag tycker takfläktar är något av det fulaste som finns. Speciellt vita. Och traditionella fläktar. Men det finns ett par lite nyare som faktiskt ser helt ok ut.
Vi satte in en i barnrummet eftersom det ligger på andra våningen och trots AC så blir det ganska varmt här upp på sommaren. Den var kanske inte den snyggaste fläkten men den duger,



Vi har en i vårt sovrum, utan lampa och utan fjärrkontroll. Man måste alltså gå och dra i en kedja för att antingen stänga av den eller växla hastighet. Skitjobbigt ju. Så jag beställde en ny förra veckan som vi fortfarande inte har installerat, men den har lampa och fjärrkontroll och den är inte vit och den ser inte traditionell  ut. Det var ungefär de kraven jag hade.

Den här ser nästan ut som den vi hade i det gamla huset. Inte samma märke men det är nära nog. Helst hade jag velat ta med mig de fläktarna när vi flyttade men jag tror de var en del av vad som gjorde att köparna var så intresserade så det kändes inte som rätt läge att vara snål och slänga in att takfläktarna inte ingick.
Jag kunde ju inte veta att den fläkten jag ville ha skulle utgå ur sortimentet.
Den som vi hade i vardagsrummet finns fortfarande kvar men den är ju snordyr. Snygg, men snordyr.

Så sammanfattningsvis är takfläktar ett nödvändigt ont men man kan ju i alla fall försöka att göra det lite mindre fult än det behöver att vara. Och lite roligare. Ungefär som med termostater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar