måndag 22 juni 2015

Ugnsrengöring

Det krävs inte särskilt mycket nu för tiden för att jag ska känna att jag har åstadkommit något stort. Handla med kuponger till exempel. Det kan va det bästa som händer på en vecka.
Förra veckan var det, trots flera kupongrundor till affären, att rengöra ugnen.
Jag lagade lasagne och råkade fylla den lite för mycket och märkte det inte förrän ugnen började spruta ut rök. Det var ändå dags att rengöra ugnen eftersom jag inte hade gjort det sedan vi flyttade in och det såg ganska illa ut där inne.
Första gången jag använde självrengöringen på en ugn var i förra huset och jag hade inte riktigt koll på hur det fungerade och därför rengjorde jag ingenting före utan satte bara igång den. Och rökfyllde huset. Satte igång brandlarmet. Tom var inte hemma och jag tror inte ens att jag bodde där då, jag var nog bara och hälsade på.
Efter den läxan har jag börjat rengöra ugnen före självrengöringen så det blev inte alls illa den här gången. Bara väldigt varmt. Glasrutan i dörren till ugnen däremot blir ju aldrig ren. Varken före, under eller efter självrengöringen. Men så kom jag ihåg att dryer sheets ska vara helt fantastiska för städning. Så jag hämtade en gammal och torkade av rutan och helt plötsligt var den ren. Som ny.
Och efter det kunde jag sova bort resten av veckan, inklusive helgen, med gott samvete.

4 kommentarer:

  1. Dryer sheets ......undrar om det finns här också😊 Verkar vara effektivt!!

    SvaraRadera
  2. Skickar du hit en batch dryer sheets då för jag ser inte in i ugnen längre ;)

    SvaraRadera
  3. Ja såna behöver jag med!! Är det nåt som finns i Sverige också??!

    SvaraRadera
  4. Älskar dryer sheets. Tror inte de finns i Sverige dock. Den som inför det här lär ju kunna tjäna en slant...

    SvaraRadera