fredag 5 april 2013

Fönsterbräda

Fönstret vid diskbänken har en ganska bred fönsterbräda. Förut var den täckt av samma laminat som fanns på bänkarna och som satt en bit upp på väggarna. Ganska fult med andra ord.
För att få det att passa in med resten av köket så tänkte vi bygga en av trä och sätta in.
Förra veckan var vi på Lowe's och passade på att kolla in vad de hade för virke. Vi hittade en bräda som passade i storlek så vi bad att få den skuren till rätt storlek. Annars hade den inte passat in i den lilla bilen.
För att få den att se mer gedigen ut så skulle vi sätta en liten träbit längst fram.
Så jag började såga till hörnen tills den passade in och så limmade jag fast frontbiten. Under. Inte framför. Så nu saknades det ett par cm längst bak. Oerhört korkat. Jag försökte fixa till det lite men insåg att det inte var värt det. Så vi fick köpa en ny träbit. Som tur var var det inte en för $300 som jag hittat först. $17 kan man ju leva med att kasta bort.


Den här gången gick det mycket bättre. Oljade in den för att få den att passa ni bättre med ekskivorna i resten av köket. 


Nu ska den bara limmas fast med flytande spik. Förhoppningsvis får jag inget på fingrarna den här gången. Det går inte att tvätta bort upptäckte jag efter att ha blivit av med lite skinn.

Vinkylen är nästan på plats också.


Tänk bort mattan och brädorna under (brädorna kommer vara kvar, fast kortare så de inte syns) och en hel bänkskiva över. Och så tillkommer lite sidopaneler på kylskåpet också. Och så lite kakel och sånt. Men jag tror det blir bra. 



2 kommentarer:

  1. Riktigt riktigt snyggt! Skit fin färg på golvet och den plankan tycker jag. Grymt fin kylskåp också!

    SvaraRadera
  2. Skit fin färg på golvet?? Jag vet inte det jag, bajsbrunt är väl inte så fint att få på golvet och särskilt inte när dom precis lagt in nytt! ;)

    SvaraRadera