söndag 22 november 2015

Pass

Det känns väldigt olustigt att vi inte kan lämna landet så länge Elsa inte har något pass. Mitt green vardagar ju gått ut men tar jag bara med mig pappret om att det är förlängt under tiden jag ansöker om att ta bort villkoren på uppehållstillståndet kan jag resa även om det är lite bökigt. 
Så när hennes birth certificate var klart tänkte vi skaffat pass omgående. Det blev inte riktigt så, men nu i veckan har jag försökt ta hennes passfoto. Man får ta ett eget kort här, det måste bara vara mot en vit bakgrund och man får inte ha skuggor i ansiktet. Det går till och led att lägga ett lakan över bilstolen och ta kortet där. Så här små barn behöver inte ens ha ögonen öppna eller titta in i kameran så jag trodde det skulle vara ganska lätt att få till ett kort. Det var det inte. 


Alla de här korten har ju skuggor för det första men jag tror inte att de där ansiktsuttrycken hade varit ok. 

Jag tror jag fick till ett till slut, så nu ska vi bara komma iväg till ett ställe där de tar emot ansökan. Vi måste vara med alla tre och de har bara öppet mellan 8 och 16. På posten måste man beställa en tid men på probate court är det bara att dyka upp så vi åker nog dit en morgon. 

Det är hemskt dyrt att skaffa pass här. $105 med alla avgifter. Jag minns inte vad det kostar i Sverige men det kan inte vara lika mycket som här. Att skaffa svenskt pass här kostar ungefär $200 och det är mycket mer än i Sverige i alla fall. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar