tisdag 9 juli 2013

Green Card

Jag fick ett välkomstbrev igår.


Så nu har jag officiellt uppehållstillstånd här.
Jag fick ett mail när jag var i Sverige där det stod att de skickat iväg mitt Green Card till produktion, men när jag tittade på statusen dagen efter så stod den inte i Card Production längre utan i Decision. Inte för att jag trodde att de gjort fel men man inte låta bli att bli lite orolig.
Men nu känns det bättre igen :)
Förra gången jag fick ett kort därifrån så kom det fram på 4-5 dagar från att de skickat det på produktion. Men då fick jag ett mail redan dagen efter om att posten hämtat upp det. Nu har jag inte hört någonting.
Enligt brevet ska jag få kortet inom tre veckor så det borde kunna dyka upp när som helst ändå.

Så nu kan jag börja söka jobb. Bäst att komma igång med det sista i huset så det blir klart innan dess, annars blir det nog aldrig klart!

Det enda jag behöver göra nu är att förlänga mitt körkort som går ut när mitt arbets/rese-tillstånd går ut i december (nu ska det gälla så länge mitt green card är giltigt, så i två år) och ta bort texten från mitt social security kort som säger att det bara är giltigt för arbete med ett arbetstillstånd. Och sen behöver jag inte bry mig om USCIS på två hela år tills det är dags att ta bort den villkorliga delen och ansöka om ett green card som är giltigt i 10 år.

Vi blev förresten godkända utan intervju, så alla "bevis" som jag samlat på mig var helt i onödan. Tur det, det är bara en stor hög med gamla räkningar och boarding pass, och en mapp på datorn med några foton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar