onsdag 14 augusti 2013

Roadtrip

I onsdags kväll åkte vi iväg på semester. Frön början hade vi tänkt flyga upp till Indiana (för att gå på Indiana State Fair), hyra en bil och köra runt lite och sen flyga hem igen. Men så dök det upp en konsert i New Orleans som vi ville gå på och då tänkte vi istället lämna tillbaka hyrbilen i New Orleans och flyga hem. Priset för att lämna bilen där blev alldeles för högt så vi bestämde oss för att köra hela vägen.
För att göra det lite billigare och smidigare så bokade vi alla hotell i förväg, så i onsdags körde vi mot Richmond, KY.

Rutten

Ca 5 miles från Richmond började det regna. Det verkade inte så farligt först men sen fick vi Emergency Alerts på mobilerna. Som tur var var vi ganska nära så vi kröp fram tills vi kom till avfarten från motorvägen. Som tur var var det tomt på trafik runt hotellet för det gick inte se var filerna var...
Hotellet var fullbokat så jag är glad att jag hade bokat i förväg.

Dagen efter körde vi mot Indiana.


Förra gången vi var på State Fair ösregnade det. Det såg inte ut som att vi skulle ha bättre tur den här gången. Men vi tog inte med nåt paraply eller några regnkläder för det.
Jag hade bokat ett hotell inne i Indianapolis eftersom vi skulle ta bussen. Till och med beställt bussbiljetter i förväg.
När vi stod och väntade på bussen började det regna, men vi behövde inte stå där särskilt länge innan vi blev upplockade. Tydligen är Indianapolis känt för sin dåliga lokaltrafik men jag tyckte den var ganska bra. Det tog ett bra tag att ta sig till Fairgrounds och de flesta som åkte med var ganska udda. Men chauffören var trevlig och vi slapp gå i regnet/köra själva/hitta en taxi.

Vi hade sett fram emot läskig, friterad mat och öl. Vi hittade friterad mat, men ingen öl. Tydligen är Indiana State Fair "torr". Typiskt.


Det löste sig lite senare. Vi hittade tequila.

Otroligt surrealistisk dag och kväll. Men fantastiskt bra.



Suddig bild av häftigt monument i centrala Indianapolis.


Nästas dag körde vi vidare ner mot Canton, Mississippi. Vi stannade till i Illinois, Missouri och Arkansas på vägen. För det mesta på välkomstcenter, eller för att tanka bilen.





På väg ut från Illinois råkade vi köra lite för fort...


Vi hamnade mitt i ett regnområde nånstans i Missouri, men efter ett tankstopp hade det mesta försvunnit igen.


På lördagen bar det av till New Orleans för att möta upp Michelle, Jon och Izumi.
När vi försökte hitta in till hotellet såg vi några personer i röda klänningar. Inget konstigt med det förutom att bara hälften var kvinnor.
Ju närmare Bourbon Street vi kom desto fler var dom.


Vi åt på samma restaurang som förra helgen och åt samma rätter. Det smakade helt annorlunda men fortfarande hur gott som helst.
Och så åt jag min första bread pudding. 

Chocolate Bread Pudding. Gott.

Vi skulle gått och ätit grits på ett ställe som vi fick rekommenderat förra helgen, men de hade grits på hotellet och jag åt ofantliga mängder grits i Indiana. Vi tar det nästa gång.

På söndagen körde vi hemåt igen, men eftersom vädret var bra och vi var ganska nära kusten så stannade vi till i Gulfport, MS.


Vi körde igenom Alabama på vägen hem. Trots att jag har bott här i över ett år och Alabama bara är en timma bort så har jag inte varit där förut. Och jag kan fortfarande inte se nån anledning till att åka tillbaka.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar