tisdag 7 oktober 2014

Ogräs och soppa

Gräset har i stort sett slutat växa för säsongen, men inte ogräset. Det växer som... ogräs. Vår gräsmatta har sett ganska ovårdad sen vi flyttade in på grund av det. Framförallt eftersom grannen snett emot klipper gräset flera gånger i veckan och är ute och fixar nåt varje dag. 
Det har känts lite onödigt att klippa hela gräsmattan bara för ogrässtrån och det hjälper ju inte så mycket eftersom de växer upp så snabbt igen. 
Så igår och idag har jag dragit upp alla strån. 




Vi ser ju hjortar på baksidan lite då och då men har aldrig sett dom på framsidan. Jag såg däremot lite bevis på att de varit där...


Enligt kalendern är det höst sen förra veckan. Och vi hade faktiskt en riktigt kall dag i helgen. Men nu är det tillbaka uppe på nästan 30. Jag tänker däremot strunta i det och laga soppa hela veckan. 



Soup nazi-soppan från Seinfeld igår och löksoppa idag. 

5 kommentarer:

  1. Du låter lite som jag känner mig, man går liksom och längtar efter hösten som aldrig kommer och sommaren bara fortsätter. Här har det blivit "kallt", bara runt 25 grader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns som att det aldrig kommer bli svalt :( hur kallt blir det på vintern i Shanghai?

      Radera
  2. Snygg löksoppa!

    Har du ett recept på den? :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag höftar lite, men ungefär så här:
      Smör
      Gul lök (använde 4 till 2 portioner)
      Köttbuljong (en halv till en tärning kanske)
      Timjan
      (Lagerblad)
      (Socker)
      Salt
      Peppar
      Bröd (använde surdegsbröd i brist på bra bröd, men nåt gott lantbröd blir nog bäst)
      Ost (använde Gruyer. Nån lagrad ost blir bäst)

      Dela löken och skiva halvorna tunt. Stek löken i smör med salt, timjan och ev socker och lagerblad i ca en halvtimma på medelvärme. Den ska inte bli bränd.
      Häll i vatten och buljong och peppar pch koka en stund. Ta ur lagerbladet.
      Rosta brödet.
      Häll soppan i ugnsfast skål och lägg på brödet och täck det med ost. In i ugnen under grill i ett par minuter tills osten har smält. Mina var inne ca en minut för länge.
      Nåt sånt :)

      Radera