tisdag 17 mars 2015

Äntligen värme!

Den här vintern har varit lång, kall, grå och deprimerande. Vi brukar ha i alla fall några varma dagar under vintern och ändå ganska mycket sol, men inte i år. De senaste två dagarna är de första varma dagarna vi har haft. Visserligen blir det ganska varmt på en gång, ca 25C nu, så jag borde inte klaga. Men det har varit lite småjobbigt! Det ska bli lite kallare igen, och lite mer regn. Men så länge det inte regnar oavbrutet så är det inga problem.

Nackdelen med värmen är alla insekter och allt pollen. Jag har knappt sett några knoppar än och defintivt inget pollen men det börjar kännas. Och snart är allt täckte av ett gulgrönt täcke. De första åren fattade jag inte att jag var lite allergisk eftersom jag inte hade haft problem med det någon annanstans men det är ganska mycket värre här än i Sverige!
Och alla kryp. Jag har sett getingar lite här och där de senaste dagarna. De är också bra mycket värre än de svenska. Spindlarna dröjer nog lite grann men jag har sett ett par nyckelpigor inne redan. Det känns helt fel att ta livet av nyckelpigorna så jag bara släpper ut dom. Och det förklarar förmodligen varför de kommer tillbaka hela tiden. Nästa gång kommer de inte ha lika mycket tur. Små och söta eller inte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar