onsdag 7 oktober 2015

Svenskt medborgarskap

På sjulhuset fick vi veta att vi skulle få ett brev på posten om att Elsas birth certificate var klart att hämtas ut. Det skulle ta ungefär två veckor. Vi har fortfarande inte fått något så idag åkte Tom till Probate Court för att se om det var färdigt än. Det har varit klart sedan den dagen vi åkte hem från sjukhuset, och de skickar aldrig ut någon information om det. Så vi har väntat i onödan.
Men nu har vi allt vi behöver för att anmäla hennes namn till Sverige. Medborgare är hon ju automatiskt. Men jag blir inte klok på om jag behöver åka in till konsulatet i Atlanta eller om jag kan skicka in kopior på våra pass, blankett samt hennes födelsebevis till skatteverket. Överallt står det att jag kan anmäla hennes födelse på konsulatet men ingenstans står det att det går lika bra att skicka in papper till Sverige. Detta gäller för ansökan om samordningsnummer, som motsvarar personnummer. Jag förstår inte. Jag frågade konsulatet och svaret blev samma sak där, att jag kan göra det där. Men de har tre timmars kontorstid i veckan. Och jag kommer bli tvungen att köra hem med Elsa i rusningstrafik, vilket jag inte ser fram emot. Men måste jag så måste jag. Jag skulle helst slippa dock.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar