tisdag 10 juli 2012

Roadtripen

Det här är rutten från semestern.
Vi började i Borås, trots att planen var att börja från Landvetter. Tom hade inte sovit något på planen så vi åkte till Borås så han fick sova en timma, och så jag kunde fylla på spolarvätska och köpa Loka.

Vi körde mot Marstrand först, och tanken var att vi skulle tagit färjan över. Men när vi inte ens kunde hitta en parkeringsplats för att ta kort på fästningen så gav vi upp den idén. Fulparkerade vid ett hotell och tog kort, och sen åkte vi vidare till Göteborg.
Madonna spelade på Ullevi så vi funderade på att stanna kvar i Göteborg under natten, men med både Gothia cup och Madonna i stan samtidigt så var det väldigt ont om hotellrum. Så vi åkte vidare igen, nu mot Varberg.

Först gick vi bara runt i Varberg och tittade lite, på fästningen, hamnen och kallbadhuset och satte oss i bilen för att åka vidare. Men det var så fint väder, och klockan började bli ganska mycket. Så efter 500 meter vände vi och parkerade igen och började leta efter nånstans att sova. Hittade ett jättebra hotell/B&B till slut, Okéns B&B
Dagen efter åkte vi vidare ner till Olofsbo, jag ville visa Tom var jag och Maria tillbringade somrarna. Vi körde förbi farmor och farfars stuga och det var inte mycket som hade ändrat sig där förutom entren.
Hade jag kommit ihåg att ta med handdukar så hade vi nog stannat kvar på stranden i Olofsbo en stund men efter att vi träffat Sara på stranden så åkte vi vidare till Skåne. Planen var att hinna med Ale Stenar men vi insåg ganska snabbt att vi aldrig skulle hinna till Anna och Niclas i Bromölla med den planen!
Så vi åkte till Ängelholm istället.
Flygmuseum och Koenigsegg. Det verkar vara det som finns att se där!
Från Ängelholm åkte vi vidare till Bromölla, lika trevligt som alltid.
Här är en bild på Niclas biodling.
Nästa morgon åkte vi till Ale Stenar. Jag hade glömt de gigantiska korna som går och betar mitt bland stenarna...

Kungagraven i Kivik, Utvandrarnas hus i Växjö, Kosta glasbruk, Kalmar, Öland.. och så vidare upp till Rökstenen.

Fint väder, ingen stress och en ren bil. Väldigt bra roadtrip :)
Nästa gång blir det nog Norrland, men det var lite smidigare att åka runt där vi var nu när vi ändå hade bilen här.