onsdag 19 december 2012

Hemmagym och husvakt

Eftersom jag inte kan ta mig någonstans, och Tom inte kommer hem förrän det är mörkt och det inte finns några gatlyktor i området så har vi skaffat lite träningsredskap. Gästrummet är gym när vi inte har gäster.
Än så länge har bara cykeln kommit och den är så fiiiin.


Frågan är bara hur mycket jag kommer ihåg av hur man gör.. och hur man motiverar sig till att inte bara sitta och trampa medans man tittar på TV.
Ska prova i eftermiddag så vi får se.

Jag hade tänkt låta det vara den enda träningen idag, men det är en sån fin dag ute idag att jag var tvungen att gå ut och gå också. Det är 20 grader ute. Och soligt.

Dom har nåt som kallas grazing day på Toms jobb idag. Grazing = beta. Låter ju passande. Ett bord med mat som fylls på hela dagen och det enda de gör är att äta. Massor. Och det mesta är sött. Munkar och kakor och tårta. Jag såg några bananer också men de kommer ligga kvar när allt annat är borta tror jag.


Jag bakade lite matmuffins med spenat, soltorkade tomater och fetaost. Jag var ju tvungen att prova och se om de blev goda. Det blev dom. 


Vi började fixa lite i det ena badrummet den här veckan. Rensade ut alla grejer, tog bort alla handdukshängare och knoppar och tog ut heltäckningsmattan. 
Under heltäckningsmattan finns det gammal herderlig linoleummatta.


Såna här små väggar finns det i en massa badrum här (har jag sett på TV).
Jag förstår inte själva grejen. Är det meningen att det där ska erbjuda tillräckligt mycket skydd för att alla  ska kunna vara inne på toaletten samtidigt...? 


Under linoleummattan finns plywood. Som har lite skumma vattenfläckar överallt. Och så är de tväldigt dammigt så jag nyser hela tiden. Jag hoppas det är damm i alla fall. Så det inte är mögelsporer som har satt sig i lungorna. 
Det luktar gammal sommarstuga där inne. Lite gammalt, fuktigt och mörkt. Men i alla fall inte ruttet. Det är alltid något.
Och inget som inte lite vinylplankor inte kan maskera.
Jag vet inte riktigt varför, men vi beställde inte golvet förrän idag. Och det dyker nog upp om sådär 5 arbetsdagar. Så om vi har tur dyker det upp i år. Så det där med att fixa badrum under julhelgen, nu när Tom var ledig några extra dagar blir det ingenting med.
Oerhört korkat.
Det finns lite annat att göra som tur är. Slå ut den lilla fula väggen. Laga hål i väggarna. Ta bort lister. Försöka få bort en stor spegel som är fastlimmad på väggen. Till exempel.


Grannarna mitt emot ska åka bort över jul så vi ska vara husvakter, och vi har fått väldigt tydliga instruktioner.

Vi ska hämta en tidining varje morgon, inte senare än klockan 7. Andra tidningar som dyker upp under dagen ska vi hämta så fort de dyker upp på uppfarten så vi ska kolla till uppfarten ett par gånger om dagen. 
Och om det dyker upp ett paket vid dörren så ska vi ta hand om det med. Tur att hon nämnde det, hade det inte stått på listan hade vi låtit det ligga kvar.
Och så finns det en längre instruktion om vem vi ska ringa om nåt händer, och i vilken ordning, och om vi ska lämna meddelande eller inte till olika personer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar