måndag 18 augusti 2014

Resten av veckan

Så resten av veckan, när det väl var svalt nog att ens vara inne i huset, packade vi och flyttade lådor och möbler. I helgen fick Tom hjälp av grannen, som också heter Tom, att flytta de lite tyngre grejerna. Verktygslådor, träningsmaskiner, motorer med mera. Jag hade säkert kunnat hjälpa till men jag är inte särskilt ledsen för att jag inte behövde.
Det enda tunga och otympliga som är kvar nu är en säng, tvättmaskin och torktumlare. Och ett par lite större tavlor.
Och en spegel.
Och ett par bokhyllor.
Vi har skaffat ett nytt förråd, som redan är halvfullt.

Som tur är ville köparna köpa 5 st bokhyllor och köksön. Ett problem mindre. De ville gärna köpa ännu mer men det är de enda vi inte direkt behöver i nya huset. Och som är otympliga och tunga.

Om ungefär en halvtimma dyker det upp en ny person som ska utvärdera huset och bestämma om det är värt det köparna ska betala. Allt drog ut på tiden så mycket att deras första lån inte gick igenom längre.
Förhoppnings kommer hen fram till att allt är ok så vi fortfarande kan skriva på nästa fredag och ha ett problem mindre.

Vårt lån för det nya huset var helt klart. Trodde vi. Men så fick Tom ett mail i fredags om att de behövde kopior på allt igen. Oklart varför.

Och försäkringsbolaget behöver mer papper och information också. Så klart.

Jag sa på skoj förra veckan att nu fattas det bara att något händer med någon av bilarna.
Inget hände direkt, men ett av däcken på Toms bil är farligt nerslitet upptäckte han i fredags. Så det måste vi byta imorgon. Och så rätta till framaxeln eller nåt sånt för att det inte ska slitas på det sättet i fortsättningen. Och de är ganska nya de där däcken. Så klart.

Men annars går det bra.

Jag har lyckats avsluta el, vatten och gas. Och sophämtning. Och till slut även internet, även om Tom behövde ringa och fixa det.
Internet i nya området däremot är fortfarande ganska oklart. Jag väntar på att Comcast ska ringa tillbaka och tala om om det går att fixa eller inte. Eller när kanske? Inte helt säker på vad problemet är.

Flytt av TV borde inte vara några problem ändå. Larmet kan vara lite värre kanske.

Jag har fixat eftersändning av posten.

Ska skicka in papper för att ändra adress i Sverige snart också. Har inget från och med-datum där så det kanske är dumt att skicka det för tidigt.

Adressändring för allt annat vet jag inte riktigt hur man gör, finns inte direkt nån adressändring.se här!

Och just det. Innan jag glömmer av det så måste jag ändra adressen hos immigration också. Så att jag får min påminnelse om att förlänga mitt green card till rätt adress. Det vore ju synd om det kom fel!
Och social security också.
Och sen måste adressen ändras hos DMV (eller DDS som det heter här), och bilarna registreras om i det nya countyt. Det är mycket nu.



De är inne på de sista detaljerna i huset nu. Det är fullt av färgad tejp överallt där de hittat saker att fixa. Nästa måndag är det våran tur att gå igenom huset och påpeka saker som inte är ok.









2 kommentarer:

  1. Vilket härligt badkar, ska bli spännande att se när ni flyttat in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg precis din badkarsbild och blev väldigt sugen på att prova det här karet!

      Radera