onsdag 22 januari 2014

Design Center, första besöket

Vi var på designcentret idag för ett första besök. Jag trodde gruppen skulle vara lite större så när det bara var tre personer, inklusive oss två, så blev jag ganska lättad. Så mycket lättare att fråga om saker i en mindre grupp än en större där inte alla är intresserade av samma saker.

Själva syftet med det här besöket var väl egentligen att få lite bättre koll på vad de egentligen har för alternativ och vad som är grundutbud, och som ingår i priset, och vad som är uppgraderingar. Det är olika standard för olika områden också och vi vet inte vad standarden är för oss än. Men vi utgår ifrån att det är så lågt det bara kan bli. Så blir vi i alla fall inte besvikna.

Det första vi tittade på var bänkskivor på köket. Det svåraste egentligen, eftsom alla här verkar så jäkla förtjusta i mörkt körsbärsträ för skåpen och mörk granit för bänkskivorna. Och det är ungefär det som vi sett i alla hus.
Sen har vi ju mitt drömkök i Vinings.


Jag vet fortfarande inte riktigt vad det är för sorts bänkskiva de har där. Tyckte inte att jag såg något i dag som passade in. Det ser nästan ut som lite marmor. Inte granit i vilket fall som helst.
Men granit är vad vi har att välja på, och i lägsta, och alltså billigaste, nivån fanns det 6 olika alternativ:


Jag skulle tagit lite mer bilder på de andra alternativen också egentligen.
Men, hur som helst. Av de här tre tror jag den i nedre vänstra hörnet passar bäst. Det är inte samma som i drömköket men det är ganska nära. Och det passar med både vitt och grått. Det är säkert. Vi testade.



Den grå bänkskivan (som inte heller fanns bland basutbudet men den i nedre högra hörnet är nog närmast) som vi tyckte bäst om innan funkar inte riktigt lika bra med båda färgerna.


Köksskåp förresten. Det här är det som finns i basutbudet:


Lite svårt att se, men den näst längst till vänster är den vi vill ha. Den är löjligt lik den vi har i det här köket. Le Dingo. Eller Lidingö då. I vitt, eller off-white. Det lutar åt off-white. Och så en grå köksö. Jag försöker lägga band på mig när det gäller allt det gråa men det går inte så bra.

På handtag och knoppar fanns det olika nivår med (det är ett genomgående tema det där).


Allt på bilden är första nivån. Bara att välja och vraka. Det lustiga är att av i stort sett alla alternativ tycker vi bäst om det billigaste. Och det är ju tur.

Tydligen kan man få 2 timmar alldeles gratis för att gå igenom mer detaljer för köksskåpen. Det kommer vi behöva. Vi har nog valt ut alla de stora detaljerna, men vi vill gärna ha de små detaljerna också. Som att lådor och skåp stängs långsamt. Att det finns sopor/återvinning i ett skåp så vi slipper den stora fula soptunnan mitt i köket. Kanske en kryddhylla nånstans vid spisen. Och vad är det för spis vi får för den delen? Vi har bett mäklaren om en lista på vad som ingår för oss. Det borde vi gjort för länge sen egentligen.

Kakel i köket är nog det svåraste. I just köket. I det köket vi har här gjorde vi klart allt annat först och sen såg vi vad som kunde passa. Här ska vi välja köksskåp ena veckan och kakel två veckor senare. Och de kommer förmodligen inte ha byggt nåt på huset alls vid det laget.

Kakel till badrummen är också ganska svårt. Och duschen. Och runt badkaret.
Vi vet inte riktigt vad vi vill ha där men nu har vi sett lite av vad som finns i alla fall.
Samma sak gäller skåp, handfat och toaletter.

Vi pratade om dörrhandtag för ett tag sedan. Om vi skulle ha runda dörrknoppar eller vanliga handtag. Jag vet inte varför men jag trodde att de vanliga handtagen skulle vara dyrare. Och mycket riktigt. Men jag vet fortfarande inte varför. Så dörrknoppar it is.

Eldstaden är en annan sak vi inte riktigt bestämt oss för än. Vi vet vad vi vill ha, men frågan är om det är värt den extra kostnaden.
När vi tittade på demohus i helgen såg vi ett hus som hade nåt skiffer-aktigt istället för marmor runt. Vi tyckte mycket bättre om det men antog att det skulle vara dyrare.


Det visade sig att det var basutbudet.
Den ramen de har på bilden är också basutbud. Och snyggare än det man kan uppgradera till.
Men så fanns det ju den här:


Himla fin.
Men det här kan ju vara en kompromiss:


Jag gillar att eldstaden vi har här är upphöjd så jag skulle nog sakna det lite om vi blev av med det. Och här får man ju lite sten. Men bara en bråkdel av vad de har i den översta bilden.

Vi såg en massa tegel också. Men det är ganska svårt att se om till exempel det här teglet motsvarar det vi tyckte var så himla fint på ett hus i helgen:


Man kan ju hoppas. Det var basutbud nämligen.

Vi visste att de vill att alla hus ska se lite olika ut. De har till exempel tagit bort en del alternativ eftersom för många valde dom. Men vi hade ingen aning om att man absolut inte får ha samma färg på teglet som grannhuset. Jag tror inte att vi har valt samma som de hus som redan finns där, men det finns två som håller på att byggas runt om där de inte har något tegel på än.

På ett sätt var det lite lugnande att få gå runt och titta. Men samtidigt inser man hur många detaljer det är man måste välja. Jag tror vi får en designer som tar hand om huset och säkert kan göra nästan alla val. Det var ett par där idag som mötte sin designer för att gå igenom saker och de tyckte att hon kunde välja. Så är man osäker behöver man inte välja särskilt mycket. Men ingen av oss skulle vara särskilt bekväm med att låta någon annan välja. Inte något faktiskt. Jag tror vi vill välja precis allt.

4 kommentarer:

  1. Shit va coolt, roligt och lit överväldigande ser jag att välja att själv. Sikken dröm men ändå inte :D
    Hade dock varit väldigt roligt att pröva! När är det tänkte att de ska börja bygga då? och när får ni flytta in?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ganska överväldigande!
      De håller på att rita om huset just nu tror jag. Den planlösning vi har sett ska spegelvändas så att garaget hamnar på rätt ställe. När det är klart är det väl bara att sätta igång :)
      Det tar 4-6 månader, så vi borde kunna flytta in i juli senast. Hoppas jag.

      Radera
  2. Roligt för er! Väldigt glad för eran skull, barnsligt glad faktiskt :)
    Hälsa Tom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det är extra roligt att det kommer vara klart när ni är här :)

      Radera