måndag 6 januari 2014

Flytt

Tanken är fortfarande att vi ska flytta till Kalifornien. Men Toms jobb är här så att flytta till andra sidan landet är inte praktiskt möjligt just nu.
Så för några veckor sen började vi prata om att flytta till ett annat ställe här omkring. Inte för att det är så hemskt att bo där vi bor, egentligen. Jag har lärt mig älska det här huset efter alla renoveringar och vi har fått till det precis så som vi vill ha det. Men det är lite för litet egentligen. Det hade varit skönt att ha ett gästrum som vi inte behöver ställa i ordning varje gång.
Tom sitter alltid i en massa trafik till och från jobbet. Vissa dagar mer än andra eftersom alla som åker till och från Florida tar I75.
Så vi började titta på lite lämpliga områden. Inne i stan var inget alternativ egentligen. Peachtree City är väldigt trevligt. Fint, lugnt område. Golfbilar överallt.

Varning för korsande golfbil
Strax utanför Peachtree City ligger Tyrone. Det ligger i samma county så lite av det bra med Peachtree City spiller över på Tyrone, som dock är mycket mindre.
Så vi började titta på lite hus däromkring. De är ganska mycket dyrare än här, men man får ju vad man betalar för. Bättre område, dyrare hus.
De flesta husen i hyfsad prisklass behövde en hel del renovering. Vilket vi ju inte här helt främmande inför. Jag såg till och med fram emot det. Vi kan fixa till huset precis som vi vill ha det. Riva ut köket och installera allt nytt. Helt nytt i badrummen, inte som här där vi lät badkar och dusch vara kvar.
Men så snubblade jag på ett John Wieland-hus i listorna. En planlösning och en länk till en hemsida. Så jag gick in och kikade och tittade på priser och vi insåg att det där skulle nog kosta ungefär lika mycket och vi skulle inte behöva göra något själva, behöva oroa oss för dolda problem i huset, byta tak om något år, nytt värmesystem, ny AC... 
Så vi tog en liten studiebesök till River Crest i Tyrone. De började bygga husen 2006 men när ekonomin kraschade tog de en paus istället för att bygga billigare hus. De har precis börjat igen och hela området är egentligen en byggplats just nu. Vi fick titta in i ett par hus som håller på att byggas, fick med oss alla tillgängliga planlösningar och så åkte vi hem och funderade.

Att hitta en planlösning vi gillade gick ganska fort egentligen. Vi ville ha en som var ganska öppen, utan en massa rum och ytor som egentligen inte går att använda till något. Som en matsal. Vad ska man ha det till egentligen? 
De började få slut på tillgängliga tomter, så det fanns bara en som vi kunde tänka oss. Den har kvällssol, inga grannar på baksidan och det är en källartomt. 
Så vi satte ihop en lång lista med frågot och åkte tillbaka. Vi fick inte ett enda svar som hamnade på minussidan så vi reserverade tomten medans vi funderade lite till.
Och i lördags åkte vi och skrev på papper.




Tomten är bakom oss. Skogen kommer alltid vara kvar, det är ett våtområde så de kan inte bygga där. På andra sidan ligger ett stenbrott (tror inte det ljudet kommer störa så mycket som tågen) och lite till sidan en hästgård.

Vi träffade grannarna på ena sidan, jag tror de ska flytta in i huset som redan är klart. Det på andra sidan håller på att byggas och blir förmodligen klart samtidigt som vårat. I juni eller juli och det inte blir för många förseningar och problem på vägen.

Vi har valt att göra en del förändringar och tillval på planlösningen. Bland annat vill vi inte ha två olika garderober i Owner's suite utan en stor. Och i Bedroom 3 vill vi göra i ordning Unfinished storage till en del av rummet.

Övervåningen. I baspriset är det heltäckningsmatta överallt. Men att bygga ett helt nytt hus och lägga in äcklig matta är ganska uteslutet så vi ska ha trägolv överallt.

Nedervåningen. Garaget kommer förmodligen vara på höger sida så jag tror det kommer bli spegelvänt.
Just nu väntar vi på att arkitektritningen av huset ska bli klar. Med våra tillval och ändringar som tydligen tillkommit sedan de gjorde de här planlösningarna. 
Efter det ska vi till deras design center och göra alla val. Färger och material och sånt där. Man får 6 timmar där tydligen. Tycker det låter lite väl lite. Men man kan få komma dit på ett för-besök.Så jag tror att vi måste göra ett par såna. 

Jag vill gärna ha bänkskivor i trä, men jag tror jag måste lära mig leva med sten. 
Deras badrumsmöbler är lite som de vi rev ut ur det här huset. En låda eller två och sen ett stort skåp utan några hyllor. Så det måste vi ju fixa till. Många tillval är sånt man kan göra själv. Som att sätta upp takfläktar och lampor. Eller persienner och gardiner. Däremot kan de gärna få montera TV:n på väggen annars blir det nog aldrig av.

Just den här planlösningen är svårt att hitta bilder på. De är inte så pigga på öppna planlösningar här. Eller trägolv. Men det kommer kanske.
Jag hittade ett hus, men de bilderna är tagna som att de vill dölja hur öppet det är.
Här är några bilder från det huset. Vårt hus kommer som sagt vara spegelvänt. Samt andra designval. På allting.

Utsidan. Spegelvänt, garagedörr på sidan istället för framsidan. Och tegel på tre sidor.

Formen på köket stämmer nog ganska bra. Inte helt säker på hur spisen och micron kommer vara. Vår mäklare pratade om ugn och micro i ett skåp och en separat häll med fläkt. Vi får se hur det ser ut på ritningen sen.

Andra halvan av köket.

Rummet till höger när man kommer in.

Vardagstummet. Vi kommer ha en öppen spis i mitten, annars ganska likt.

Rummet på övervåningen precis när man kommer upp för trappan.

Master bedroom

Master bathroom (man får inte kalla det för Master längre tydligen. Owner's suite är mer PK)

En mindre djungel i badrummet.

Det lilla extra rummet som står som Unfinished storage på planlösningen.

Ett hus i vårat område. Ungefär sådär kommer fasaden se ut. Tror vi.

Och om vi behövde mer övertygelse om att vi faktiskt gör rätt så hade vi en inbrottstjuv i trädgården dagen före vi skrev på alla papper.
Jag stod i köket och plockade ur diskmaskinen. Till vänster hade jag fönster mot baksidan och till höger fönster mot andra sidan vägen.
Jag tyckte jag såg någon i trädgården i ögonvrån, men lyckades övertyga mig själv att det nog bara var en fågel. Det såg ut som nåt rött, och det finns ganska röda fåglar här.
En kort stund senare ser jag grannen mitt emot stå på framsidan och prata i telefon och peka och vifta. Och ytterligare en stund senare kommer hennes man och knackar på dörren och frågar om någon försökta ta sig in i vårat hus. Tydligen hade jag faktiskt sett någon i trädgården. Han hade brutit sig in i två grannhus och när han kom till vårat hus hade han förmodligen sett mig i köket och sprungit. Grannen mitt emot hade sett honom hoppa över ett par staket och springa genom ett antal trädgårdar och försökte få tag på honom, men han sprang ifrån honom. 
Trevligt.
Grannhusen hade antagligen inga larm, eller larm som inte var kopplade till just de fönster som slogs sönder. Vi har larm, men eftersom jag var hemma och väntade på att någon från just larmbolaget skulle komma hade jag stängt av det. Så hade jag inte varit i köket just då hade jag kunnat få en ganska otrevlig överraskning.

Lite svårt att se men det står en polis på vägen och tar lite kort på grannhuset som bevis.
Så det är väl det mest spännande som hänt här sen sist. Förutom lite Europa-besök och sånt. Men det kanske kommer lite senare.

1 kommentar:

  1. ojoj mycket bra bloggat! Fan va spännande det ser ut! Grattis till tomten och det blivande huset. Ser mycket fint och och awesome planlösning! :D

    SvaraRadera