fredag 28 februari 2014

Färdigdesignade





Vi hade vårt sista designmöte igår, så nu är vi klara.
Det började med en och halv timma sticker shock. Även kallat cabinet appointment. Förra veckan valde vi ut en stil på köksskåpen som vi tyckte om, och vilka fäger vi ville ha. Vi hade en typ av skåpsluckor som vi tyckte extra mycket om, men om de skulle vara löjligt dyra hade vi ett annat alternativ att falla tillbaka på. Nu visade det sig att de vi tyckte var finast skulle gå på $6000. För lite köksluckor! Så det blev inget med det.
Även andraalternativet var skitdyrt så det blev ett tredje. för $900. Då fick man även "mjukstängning" på lådorna, så det kan det väl vara värt.

Alla val till köket. Stil på luckor (sådär fina, men det får gå), färger, bänkskiva och backsplash. Vad det nu heter på svenska.
Det jag gillar bäst med köket i det här huset är att det är ganska praktiskt. Förutom att vi har bänkskivor av trä då. Det är inte särskilt praktiskt. Men vi har lådor istället för skåp under bänkskivan. I det köket vi rev ut fanns det en liten halvhylla inne i varje skåp så förvaringsmöjligheterna var inte så stora. Man fick stapla saker på varandra och det som inte stod närmast öppningen blev aldrig använt. I de demohus vi har sett har de allra flesta, alla utom ett faktiskt, haft såna skåp. Så jag var lite orolig att uppgradering till antingen de där fina pullouts i skåpen eller lådor som vi har här skulle vara dyrt.
Det var ju inte gratis på nåt sätt men det var helt överkomligt. Så nu kommer vi ha lådor överallt, precis som här. Och en sop/återvinnningspullout. Plus kryddhylla. I ett skåp. Jag gillar det vi har här bättre, men man kan ju inte få allt.

Nuvarande kryddförvaring.

Ungefär så det kommer ser ut i det nya huset. Kanske. Bilden är från tillverkarens hemsida. Den vi såg på designcentret var väldigt mycket mindre. Och det kommer vara under bänkskivan också. Inte så högt upp.

Vi gick även igenom alla badrumsskåp. Vanities. Alltså inte väggskåp utan det som tvättstället sitter på. Det är samma sak där, bara ett öppet tomt skåp, men utan att ens ha en halvhylla. Vi lade till lådor där det gick, men måste stå ut med lite skåp så alla rör får plats. Men vi såg nåt ganska praktiskt på Lowe's eller Home Depot för ett tag sen så vi kan nog se till att det blir ganska praktiskt ändå.

När vi väl gått igenom det praktiska skåps- och låddetaljerna var det dags att välja kakel. Allt annat i huset har vi haft relativt bra koll på. Men av nån anledning så är det här så jäkla svårt.
Vi valde bänkskivor till vårt badrum också, men det hade vi egentligen valt redan förra veckan. Eftersom Shannon har så jäkla bra smak så plockade hon fram en som hon trodde vi skulle gilla och den var precis det vi ville ha.


Det närmast kameran är det vi ska ha som klinkers i vårt badrum, samt i duschen och runtom badkaret. Den grå färgen är till våra vanities och det till höger är bänkskivan. 
Jag hade lite svårt att föreställa mig hur det kommer se ut med så stora kakelbitar i duschen, speciellt som jag hade ställt in mig på små subway-tiles (allt vi vill ha är snordyrt så vi kompromissar en del).
Vår designkonsult (Shannon) skickade den här bilden för en liten stund sen. Det är ganska exakt så här det kommer se ut.




De andra badrummen har lite annan färg. Den nivån på skåp kunde man inte måla, så vi valde en mörk färg med vita bänkskivor i båda två.

Det här påminner lite om färgerna vi har i badrummen i det här huset.
Jag glömde ta kort på vad vi valde till badrummet på nedervåningen men där går det mer i grått. Men samma färg på skåpsluckor och bänkskiva.

Ungefär så här kommer gästbadrummet bli. Fast grått istället för beige i duschen.
Och mörkare färg på golvet. Bilden är från ett demohus någonstans.

Det sista vi gjorde var att välja väggfärg, samma i hela huset. Vi hade kunnat välja andra färger i vissa rum, men just nu räcker det bra med en färg. Det är som tur är inte särskilt svårt att ändra på i framtiden. Förutom i badrum. Jag hatar att måla badrum.

Så nu är vi helt klara med designen. Just nu väntar vi på att få ett möte med byggaren inbokat. Och efter det kan de väl sätta igång så fort de är klara med det huset de håller på med nu. Så de kanske börjar om en månad. Men vad vet jag. Men om de nu skulle börja bygga om en månad kan de bli klara till slutet av september kanske. Eller tidigare. Vi får se.
Och så är det ju det här med att sälja det här huset. Det gör mig väldigt nervös. Vi missar fönstret om nya huset inte blir klart till sommaren. Så frågan är om vi ska chansa och försöka sälja det lite senare, eller sälja det under sommaren och hyra en möblerad lägenhet kanske..  Vi ska försöka hitta en mäklare och se vad de tycker. Jag ser otroligt många program på TV om att köpa och sälja hus, men jag vet absolut ingenting om hur det fungerar.

I lite roligare nyheter så ska Tom på jobbresa till Abu Dhabi i juni. Och jag har ingen större lust att sitta här alldeles ensam.
Dubai ligger väldigt nära Abu Dhabi så just nu lutar det åt att vi flyger till Dubai (direkt från Atlanta, smidigt) ett par dagar före hans konferens och sen kör till Abu Dhabi. Och sen till Sverige i några dagar efter det. Så gick det med planen att inte resa särskilt mycket i år på grund av jättedyrt hus. Men Tom hade ju åkt ändå, så jag hänger ju bara med. Och när vi ändå är på den sidan jorden så är det ju till och med korkat att inte åka till Sverige.



1 kommentar:

  1. Fan va snyggt det ser ut att bli Linda! Mycket snygga val och jag tycker din resonering runt att resa (speciellt till Sverige) är det bästa jag hört på länge :)

    SvaraRadera