tisdag 18 september 2012

Jag blir så trött

Eftersom det var stängt igår tänkte jag försöka skaffa körkort idag istället. Eller i alla fall kolla om det ens var möjligt med de papper jag hade.


  • your birth certificate, your current US passport or other proof of citizenship Har jag ju inte
  • your Social Security Card or other verification of your Social Security Number Check
  • two proofs of residence (recent utility bills, bank statements and rental contracts all work) Det var det här jag var orolig för, jag hade bara en räkning
  • your Permanent Resident Card, if you’re not a citizen = Green card. Och det har jag ju inte ens ansökt om än
  • proof of a legal name change, if you've had one Check. Har inte något marriage certificate än, men jag hade en orginalkopia av en marriage license
Enligt den listan så skulle det inte funka.
Men jag hittade det här i "körkortsboken"

Unexpired foreign passport with a valid unexpired U.S. Visa affixed, accompanied by the approved I-94 form documenting the applicant’s most recent admittance into the United States*
Och det har jag ju.

Så jag åkte dit och chansade. Jag hade med mitt social security card som fortfarande satt fast i pappret det kom i, som hade min adress på. Och det räknades som proof of residence. So far so good.
Jag hann kolla synen och ta kort och skriva under papper innan det gick fel.
Precis som när jag skaffade mitt social security card så kunde de inte hitta min I-94 när de skulle validera den. Det ska bara ta ungefär två veckor för den att registreras så jag trodde att det var något annat som var fel. Och hon sa "A#-number" hela tiden, vilket är Alien Registration Number, och INTE numret på min I-94. Och hon ville inte prova med mitt A#-nummer heller så jag gav upp där och gav mig av till ett annat kontor istället för att se om de kunde fixa det där.
Jag hade fortfarande inte fixat namnändring på SSN-kortet så jag stannade till på Social Security-kontoret på vägen för att göra det först. Och där kunde de fortfarande inte hitta min I-94. Så precis som förra gången så måste de skicka iväg mina papper till New York först för att validera det och sen gör de namnändringen och skickar iväg mitt nya kort. Så hon hade väl rätt då. Min I-94 gick inte att validera. Så jag gav upp och åkte hem.

Jag antar att husarresten börjar nu då... :/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar