torsdag 27 september 2012

Käftsmäll

Så känns det just nu.

Jag har varit hos tandläkaren.
Tom bokade in det för säkert 4 månader sen. Rutinkoll. Och så rengöring.
Trodde nog det skulle ta lite längre tid för mig än för Tom som hade tid samtidigt, eftersom jag är ny där och de behövde röntga till exempel. Trodde ju inte det skulle ta en och en halv timma. Tom trodde han skulle va på jobbet vid 9 senast. Klockan är 10:05 och han åkte precis hemifrån.

Att jag gick var 18:e månad i Sverige var chockerande. Jag tycker det är ganska ok ändå? Lite röntgen, kolla efter hål, skrapa lite. Färdigt.
Det är inte riktigt så dom gör det här.
Röntgen - precis som vanligt. Förutom att dom dessutom hade en ny sort jag aldrig sett förut som gick runt huvudet. Typ.
Och sen började tortyren. Först skrapade de mellan varenda tand. Det kändes som att de skulle åka ut. Sen blästrade dom tänderna med bikarbonat.
Och så fick jag höra en massa hemska saker som ingen sagt förut. Jag har sprickor i tänderna. Och några är nästan nerslitna. Jag kommer behöva tandkronor om tio år. Och varför, VARFÖR har jag mina visdomständer kvar? Uhm, för att dom inte ställer till med något och då får dom va kvar?
Det går ju att fixa det här så klart. Det är bara att dra ut alla 4 visdomständer och en till (jag vet inte om det var valfri tand) och sen dra och slita lite och så får jag ha tandställning. Sån där räls.
Det skulle i så fall innebära att jag kommer upp i 10 utdragna tänder sammanlagt. Så roligt är det inte. Och jag har haft tandställning. Det var inte heller roligt.

Nu ska jag försöka äta frukost. Men jag ska helst inte äta något kryddstarkt. Och det kommer göra ont i några dagar, tandläkaren rekommenderade värktabletter.

Jag tror jag går och lägger mig igen.

1 kommentar:

  1. Bra tandläkare. Rekommenderade han att du tog bort blindtarmen oxå? Den kan ju börja krångla den med, dumt att chansa. En njure oxå kanske? Man klarar sig med en har jag hört.

    SvaraRadera