måndag 17 september 2012

Hemma igen :/

Maui var jättebra. Men tre-fyra veckor till hade varit bättre. Vi gjorde i stort sett ingenting. Solade, badade och drack drinkar. Och åt massor av mat. Jag tror inte jag kommer bli hungrig än på några dagar. 

 Läste lite skvallertidningar på semestern. Max 10 st. Och i varje tidning står det om Honey Boo Boo. Det programmet är lite som en trafikolycka. Man kan inte låta bli att titta, men man mår lite, lite dåligt. Honey Boo Boo's mamma är hemsk. Och härifrån. Henry County är där vi bor. I en annan tidning läste jag att hon blivit arresterad i McDonough. Där var jag idag. Brrr.


 
 När vi åkte till flygplatsen i går så pågick Maui Marathon. Fast det vi såg var ett halvmaraton. Hade det  loppet varit en dag tidigare hade jag sprungit. På riktigt.



Vi mellanlandade i Los Angeles på vägen tillbaka också, och landade i Altanta halv sju i morses. Tog en taxi till Tom's jobb där bilen stod parkerad och åkte hem. Tom vände i stort sett i dörren och åkte till jobbet. Jag sov en timma bara för att jag kunde.
Posten, som skulle lagrats nånstans och levererats idag, låg i brevlådan  när vi kom hem. Där fanns bland annat rätt marriage license så jag gjorde ett andra försök att lämna in den för att få ut ett vigselbevis. Det tar 4-6 veckor. När vi har fått den kan vi skicka in papper för adjustment of status. Efter det tar det 60-90 dagar att få Advance Parol. Så i bästa fall runt 17:e december, och jag kan åka hem i jul. I värsta fall i slutet av januari. Om de tycker att alla papper stämmer vill säga. Och då blir det ingen jul i Sverige :( Och mitt green card får jag väl till sommaren om jag har tur.

När det var klart tänkte jag kolla om de tycker att jag kan få ta körkort. Men det var stängt på måndagar. Får väl försöka imorgon igen. Egentligen får jag inte köra nu eftersom jag har varit här i mer än 30 dagar men  det är ju inte som att jag har förlorat förmågan att köra bil bara för det. Mitt svenska körkort är ju fortfarande giltigt. Så jag skiter i det.
Jag läste nånstans att de inte låter nån ta körtkort om det är mindre än 45 dagar kvar på I-94. Formuläret man fyller i när man kommer hit på visum och som har 90 dagars giltighetstid. Jag har varit här i 39 eller 40 dagar nu. Så det är lite bråttom. Men även om jag får ta körkort så är det bara giltigt till min I-94 går ut. Vilket är i november. Efter det behöver jag mitt arbetstillståndskort (EAD) för att förlänga körkortet. Och det är det jag förhoppningsvis får i mitten av december. 
Jag borde förmodligen inte köra bil nu men det känns så förbannat löjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar