torsdag 6 september 2012

Trafikregler

Jag läste lite om trafikregler i Georgia igår.

  • Här använder dom inte tresekundersregeln. Det räcker med två. De har förmodligen mycket snabbare reflexer här än i Sverige.
    Eller inte. 
  • Det räcker om de framsätet har bälte på sig. Förutom om man är under 18. Då måste man alltid ha bälte. Så jättebra. Jag tänker inte sätta mig i framsätet framför nån tung över 18-åring som enligt lag inte måste ha bälte på sig. Det är ju en ELEFANT I BAKSÄTET!
    Jättekorkat.
  • Långsammare trafik ska hålla till höger på vägar med fler än en fil i samma riktning. Så långt allt bra. Föruom att alla kör till vänster. För det ska inte komma nån och tala om vart dom ska köra. Alla andra långsamma idioter kan köra i höger körfält. Så det är tomt.
    Och man får inte köra om till höger egentligen. Men alla gör det ändå.
  • Dessutom är det olagligt att kryssa mellan filerna för att köra snabbare än övrig trafik. Jag tror jag är den enda som inte gör det.
  • Det finns övergångsställen i varje korsning. Även om de inte syns. "För de är en förlängning av trottoaren". Låter lissfarligt.


Men, om man ska se det från den ljusa sidan; ju mer korkat det är, desto lättare har jag att komma ihåg det. 

1 kommentar: