tisdag 30 oktober 2012

Svensk byråkrati

Jag mailade skatteverket för att dubbelkolla vad jag behövde göra för att registrera vigsel i Sverige. Det skulle räcka med att skicka in en kopia på vigselbeviset (hade ju ett par extra, med klistermärke och allt) och en blankett för att ändra namn.
Jag hade läst nånstans att en kopia av Toms pass kunde vara bra också så jag skickade med det också. Trots att det inte skulle behövas över huvud taget.
Igår fick jag ett brev om att kopian av passet, som alltså inte skulle behövas, var oläslig och de behöver en ny för att kunna ta ett beslut om min namnändring. Samt en kopia av hans födelseintyg.
Där fick jag för att jag frågade.

Så nu blir det här också fördröjt. Det enda som det påverkar är att jag inte kan få mitt nya pass förrän mitt namn är ändrat så jag måste fortsätta bråka med TSA varje gång jag ska flyga nånstans.
Men för att få ett nytt pass måste jag boka tid på ambassaden i Washington. Och de har två dagar kvar i år för pass. 15:e och 16:e november. 16:e november måste jag vara i Atlanta för att lämna fingeravtryck för femtielfte gången. Så jag får väl vänta till februari då. Långt jullov.
Men det enklaste kanske är att åka till Sverige en vecka så fort jag får mitt EAD/AP-kort, en vecka före jul ungefär.

Och så måste jag ju förnya mitt svenska körkort också. Även jag om jag inte får använda det här.
Enligt ambassaden:

The application form for a Swedish driver's license is available at the Consulate General of Sweden in New York. The form cannot be downloaded. 
Jaha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar