fredag 22 maj 2015

Sprinklers

När vi flyttade in fick vi ju en fin liten räkning på ca $1000. Så vi stängde av sprinklersystemet och tänkte inte mer på det förrän nu när den nya säsongen började.

Vi testade systemet, alla 7 zoner, för att se om någon läckte. Det gjorde det inte. Och samtidigt fick vi en liten bild av hur mycket vatten varje zon gjorde åt på en minut.
Inställningarna som kostade skjortan var 16 minuter per zon, 7 dagar i veckan. Inte konstigt det gick åt mycket. Efter lite beräkningar fram och tillbaka kom vi fram till att tre minuter per zon och tre dagar i veckan inte borde kosta allt för mycket, och gräsmattan borde i alla fall inte ta skada av lite extra vatten. Vattenräkningen borde gå från ca $50 till ca $100. Inte hela världen.
Så förra mådagen satte vi igång.
Det tog en vecka innan jag insåg att nåt var fel. Jag vaknade av att Toms dator startade en video, och det lät som någon var i huset. Och sen kunde jag inte sova. Så jag var uppe redan klockan 7, vilket är hutlöst tidigt för mig. Jag märkte att sprinklersystemet var igång eftersom en av dem träffade en solstol. Jag tänkte inte mer på det förrän jag kom ner till köket och märkte att samma zon fortfarande var igång 10 minuter senare. 10 minuter är inte 3 minuter. Och om det sätter igång klockan 5 så borde det varit klart för länge sen.
Och 7 zoner x 3 minuter = 21 minuter. Plus minus ett par minuter.
Så jag stängde av det på en gång.
Dagen efter kom en räkning. $80 vattenräkning. För tre dagars vattning. Det gick inte som planerat alls.
Men vi kom på det innan det hann kosta $1000 i alla fall.
Tillbaka till ritbordet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar