onsdag 27 maj 2015

Försäkringar och varför man kan bli galen för mindre

Jag hatar det här med försäkringar.
Det är så oerhört krångligt helt i onödan.

För att inte behöva fylla i alla papper på sjukhuset när det är dags så försöker jag ta mig igenom en förregistrering, där man naturligtvis måste fylla i all försäkringsinformation. Och det räcker inte med ett par nummer (som jag har på försäkringskortet) utan man måste veta vad det är för sorts försäkring man har. Och hur vet man det? Man får gissa lite. Det står inte på kortet. Och det går inte att logga in på sitt försäkringsbolag för att ta reda på det, trots att de benämningar som finns att välja mellan verkar vara ganska standard. Varför ska det va så himla svårt?

Just nu har jag fastnat på att fylla i mitt Group Name. Det har jag inte. Jag har ett Group Number. Men det verkar inte vara så noga med.

Och loggar man in på sin försäkrings hemsida så går det inte att söka. Den funktionen finns inte. Går man till deras hemsida så finns ingen vidare hjälp heller. Bara allmän information, som inte ens stämmer med den försäkring vi har.

När jag väl kom förbi den punkten, utan att veta om det jag fyllde i stämde eftersom jag får gissa vilket ord i deras formulär som stämmer med vilket ord på mitt försäkringskort, så får jag välja vilken sorts religion jag har.

Det är ungefär nu som ett glas vin hade varit rätt bra att ha. Ett par glas vin.

Nu skulle man kunna tro att bara för att jag har fyllt i det här online så är vi klara. Icke. Jag måste skriva ut en summering av det här för att ta med mig till sjukhuset. I pappersformat. Så varför fyllde jag precis i det online?

Och nu när allt det är klart och utskrivet, så måste jag skriva ut en lunta till och fylla i för hand och ta med mig. Jag har inte tittat på dem än men jag är villig att slå vad om ganska mycket att det är exakt samma information en gång till.

Underbart system det här.

4 kommentarer:

  1. Forsakringar suger.. Och vet du, Sjukhuset ska ta hand om det dar sjalva. Du visar kortet och sen ska dom knappa in det sjalva och da kommer dom veta vilken typ av forsakring du har. Det gjorde dom pa mitt sjukhus. Jag kan bli sa irriterad ibland for dom som ska gora sitt jobb forsoker nastan alltid lagga over det pa nagon annan.
    Nu har jag haft problem men med min OB's klinik sa har behovt ringa forsakringen flera ggr och sedan fatt reda pa att det var klinikens fel fran borjan. Att folk inte kan gora sina jobb...
    Nagot som jag tyckte var jobbigt var den andra dagen pa sjukhuset nar man njuter fullt av sin bebis sa kommer det en san dar manniska in som vill att man ska fylla i papper pa namnet pa barnet och allt sant. I sverige har man lite mer tid for sant. Sa man maste liksom veta vad man vill att barnet ska heta pa sjukhuset. Det ar ju manga som inte har bestamt sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir ju så osäker också, blir det fel så går det säkert att lösa men om inte så blir det ett dyrt misstag! Jag fick en remiss till en annan läkare idag och vet inte alls hur det fungerar med försäkring. Kommer de automatiskt att vara in network nu eller måste jag dubbelkolla och i så fall hitta en annan läkare? Oerhört krångligt.
      Och det låter ju jättejobbigt, inte alls sånt man vill behöva bry sig om just då. Det där med namnet har jag tänkt på ganska mycket. Vilken press det är. Inte konstigt att man tar reda på om det är en tjej eller en kille när man faktiskt måste bestämma ett namn så fort. Och man kanske tror att man har bestämt sig, men så ser hen inte alls ut att heta så!

      Radera
  2. Du maste alltid dubbelkolla!!! ALLTID!!! Idag har jag redan varit pa telefon i over en timme med bade forsakring och OB Billing. Nar man far en remiss sa menas det inte alltid att dom ar i ens network. Ibland hander det sa att det inte ar ens eget fel ocksa och den situationen ar jag i. Men det ska tydligen losas i eftermiddag. Kan man inte fa njuta av sin graviditet utan det har liksom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag kollat och läkarna på det stället är alla in network! Whew. Det känns som att hela systemet är gjort för att sätta dit en :/
      Hoppas din situation löser sig!

      Radera