torsdag 28 maj 2015

Ohyra och ethernet

När vi precis hade flyttat in hade vi lite problem med myror. De kom in till köket på något sätt. Vet fortfarande inte riktigt hur. Men det löste sig. Vi sprayade både inne och ute och de gav sig av någon annanstans, alternativt dog de allihop.
Efter det dök nyckelpigorna upp. Jag fick slänga ut cirka 10 nyckelpigor dagligen. Jag borde kanske tagit livet av dom men de kändes inte riktigt som ohyra, även om jag inte ville ha dom inomhus.
Sedan dess har det varit ganska lugnt på ohyrafronten. Ett par spindlar i källaren (som tyvärr har hittats av gäster och inte av oss) och ett par skalbaggar för någon vecka sedan.
I förrgår dök en liten tusenfoting av något slag upp i vårt badrum. I går en till. Och idag har jag sett flera stycken. 
Och det som var droppen.
En geting. 
I köket.
Det är illa nog när de flyger förbi utomhus, men inne i köket? Hur kom den ens in?
Jag lyckades flytta ut den, medelst glas och flygsmälla. Jag vågade inte använda getingsspray, eftersom det stinker ganska illa och inte är särskilt nyttigt att andas in under normala omständigheter. Och jag vågade inte försöka döda den heller, de kan bli ganska arga och aggresiva. Så jag flyttade ut den till altanen och där är den än.


Den ligger ner just nu. Jag tror den självdog.

Så från och med nästa vecka ska det här vara ett minne blott. Vi har ett inbyggt system i huset som vi aldrig har använt, men det känns som att det är dags nu. De kommer hit och besprutar runt om huset, runt filter och alla tänkbara vägar de kan tänkas komma in till huset först. 
Jag är inte helt säker på hur det inbyggda systemet fungerar förutom att det finns en lucka på utsidan av huset de kan använda för att behandla hela huset. Så jag hoppas att det här hjälper. Färre spindlar, färre småkryp i allmänhet och kanske lite färre getingar runt huset också.

När huset byggdes fick vi ju reda på att huset hade ethernet i varje rum. Helt fantastiskt tyckte vi. Det som inte var lika fantastiskt var att när vi fick internet installerat kunde de inte koppla in ethernet eftersom vi inte hade någon box eller något sätt att komma åt det. Det enda som fanns var en liten lucka i garaget där kablarna gömde sig. 
Idag fick vi reda på att det bara var att dra ordentligt så fick man fram de där kabeländarna. Men de sysslar inte med petitesser som att installera den där lådan. Jag påpekade att det kändes som att jobbet är lite halvfärdigt. Han ryckte på axlarna. Han brukar göra det, den där contractorn. 
Men nu vet vi ju i alla fall var vi ska börja nysta, bokstavligt talat. Han rekommenderade att vi skulle lägga ett par hundra dollar på att låta Comcast fixa det men jag tror vi är minst lika kapabla fixa det där. 

Snyggt
Så nu kanske vi kan få ordning på den där hörnan i garaget som just nu bara är en hög med skräp. Användbart skräp, men allt bara ligger och skräpar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar