fredag 29 maj 2015

Uppehållstillstånd

Jag skickade in min ansökan om att ta bort villkoren på mitt uppehållstillstånd i april. Jag har haft ett tillfälligt två-årigt uppehållstillstånd och nu kommer jag få ett permanent. Det måste uppdateras var tionde år, men det är i stort sett permanent.

Jag har hört lite skräckhistorier tidigare om att det skulle ta ett år, lika lång tid som förlängningen jag redan fått är. Vilket skulle innebära att jag måste gå och få det förlängt ett år till, och sen förlänga körkortet ett år till, för att sedan behöva gå tillbaka igen och förlänga körkortet igen när jag fått det 10-åriga.

Men igår läste jag att det inte verkar ta mer än 6-7 månader. Mitt service center är lite långsammare än det andra som bara tar cirka 4 men ändå. Det är inte så farligt. I så fall är det ju redan klart i oktober eller november. Det hade varit väldigt skönt i så fall.

USCIS har tydligen en app nu också. Man kan lägga till sitt fall där och få uppdateringar när något händer. Precis som man tidigare (och säkert nu också) kunde få via sms. Min visumansökan ändrades inte från mottagen förrän allt var godkänt och klart. Så jag räknar inte med att den här gör det heller. Men man kanske kan få reda på det en dag eller två före brevet dimper ner i brevlådan.

2 kommentarer:

  1. Jag ska skicka in min ansökan om att ta bort villkoren på mitt två-åriga visum nu i september. Hoppas det går smärtfritt. Tack för tipset om appen :)

    SvaraRadera
  2. Jag tog bort villkoren forra aret. Det tog nastan 6 manader men jag behovde ingen intervju vilket ar skont. Dessutom fick jag ett korkort som gallde for 8 eller 10 ar under tiden som jag hade ansokan inne. Forhoppningsvis blir det sa for dig ocksa.

    SvaraRadera