torsdag 22 november 2012

Vin, Thanksgiving & Guinness

Jag tog mig till flygplatsen utan större problem i lördags. Jag glömmer alltid av hur Tom kör dit så jag följer skyltarna och hamnar alltid lite, lite fel. Men jag hittade till parkeringen till slut ändå. Och jag kom med mitt flyg också. Det såg inte så lovande ut först men det löste sig.
Jon och Izumi hämtade upp mig på flygplatsen och vi spenderade resten av dagen med att pussla. Och de 15% de jobbat med dagen innan blev kanske 40. Jag tror alla var ganska övertygade om att de fattades bitar.


Tom jobbade i Toronto till söndag morgon och skulle flyga därifrån till LA via Detroit och landa vid fem på kvällen. Han kom med ett tidigare plan, men det gjorde inte hans väska. Så han fick sitta uppe och vänta på den till ett på natten. Alla andra slocknade några timmar tidigare. Jag med. 

Tårt/mat-shopping
 Det var Jons födelsedag på söndagen och Izumi lagade sjukt god kyckling. Och så åts det tårta. Och dracks vin. Det var en vinresa trots allt.


Jag provade natto. Jästa sojabönor. Jag hade hört skräckhistorier om hur illa det skulle lukta, men om man har luktat på surströmming nån gång så är det mesta helt ok. 

Natto
Och efter japansk frukost blev det mexikanska snacks. 


Nästa morgon åkte vi till Napa valley. Det regnade och var ganska grått och trist, men vi hade jättetrevligt ändå. Vi åkte tåg från 1917 och åt ganska god mat och drack hyfsat gott vin.

Vi flög in från "fel" håll till Oakland så vi såg Golden Gate


Grgich vingård





Tåget

Izumi & Jon
 Tåget stannade vid Grgich Hills vingård. Vi blev guidade runt lite grann, av en ganska rolig guide. Hon var från New Orleans från början och hade hamnat i Napa på grund av sin före detta man. Som visade sig vara en otrogen före detta man så hon fick en massa pengar i skilsmässan och kunde gå i pension vid 45. Om hon hade velat.
De hade hyfsat goda röda viner där, och jättegoda vita. Eftersom vi inte checkade in någon väska så köpte vi inget vin där, men vi måste försöka hitta det vinet här nånstans. De hade en Fume Blanc som var jättegod. Och dyr. Men god nog för att i alla fall köpa en flaska någon gång. Det finns i alla fall en affär i Atlanta som säljer det. Och billigare än i Napa ;)

När vi kom tillbaka till tågstationen så var alla taxibilar borta. Så klart. Så de fick ringa efter en ny. Två gånger. Den första blev förmodligen snodd av någon annan.
Hotellet vi bodde på var väldigt trevligt faktiskt. Det var inga som helst problem att ta med sin egen flaska vin ner till öppna spisen i lobbyn. De hämtade glas och öppnare åt oss till och med.

Det är Thanksgiving idag så igår var en av de dagar på året då folk reser mest. Och det märktes. Vi skulle egentligen inte kommit med flyget från Oakland till LAX men det var tillräckligt många som missade det flyget. Tur för oss.
I Los Angeles försökte vi komma med det första flyget till Atlanta men de hade bara en plats så vi valde att stanna kvar och försöka med nästa. Det såg ännu sämre ut, med 4 platser för lite på planet, så vi satte oss i Sky cluben och förberedde oss på att vänta i ganska många timmar. Men medans vi satt där så blev en massa platser lediga så vi fick springa iväg till gaten. Vi var hemma vid 10 på kvällen igår, vilket var bra mycket bättre än vad vi hade förväntat oss.

Eftersom det är Thanksgiving idag så borde vi äta kalkon och konstiga, amerikanska maträtter som inte ens ser gott ut på bild. Men vi ska laga Guinnessgryta istället. Och renovera gästrum.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar